Galskabens sten

Af Fernando Arrabal

For Fernando Arrabal har drømmene og det underbevidste altid været en inspirationskilde til hans omfattende forfatterskab. Galskabens sten blev udgivet i Paris i 1962. Bogen består af korte lyriske prosatekster med et udpræget surrealistisk billedsprog. Arrabal var i en periode med i den surrealistiske gruppe skabt af André Breton, som i 1963 også publicerede fem af teksterne fra Galskabens sten i nr. 4 af tidsskriftet La Brèche.

Arrabal hentede i lighed med andre surrealister inspiration til teksterne fra alkymiens symbolik. Stenen i bogens titel svarer til De vises sten og er for Arrabal et symbol på den kreative energi i mennesket og evnen til at forvandle fundamentale ting i livet til kunst. Stenen repræsenterer også en gammel forestilling om galskaben, der sidder som en sten i hjernen. Hieronimus Bosch lavede i 1500-tallet et maleri med titlen Udtrækningen af galskabens sten.
Oversættelsen er støttet af STATENS KUNSTFOND.


Fernando Arrabal

Forfatter

Fernando Arrabal (f. 1932) er en af de sidste levende af det absurde teaters forfattere, som blandt andre indbefattede Eugene Ionesco, Samuel Beckett og Harold Pinter. I 50’erne blev Arrabal berømt for stykker som "Frokost i det fri", "Fando og Lis" og "Automobilkirkegården". Senere har bl.a. "Og de gav blomsterne håndjern på" og "Kejseren og arkitekten af Assyrien" været opført på verdens teatre. I mange år var Fernando Arrabal en persona non grata i Spanien, men i de seneste år har han fået et comeback i sit hjemland. Monologen "Et kærlighedsbrev" og hans sidste stykke "Pingüinas" har spillet for fulde huse på Teatro Español i Madrid. Ud over sin omfattende teaterproduktion har han også skrevet en lang række glimrende romaner heriblandt "Baal Babylon", "La vierge rouge" (Den røde jomfru), den prisbelønnede "La torre herida por el rayo" (Tårnet der blev såret af lynet) og "La hija de King Kong" (King Kongs datter).
Mere om Arrabal på www.vivecatallgren.dk